Huvudmeny
Tangentbord

2018-02-01 13:45

Inblicksfrågan: E-post från studenter


Det kommer in mycket e-post till registrator, antagningen, studievägledningen, studentexpeditionen, akademiernas gemensamma brevlådor osv. I de fall studenten inte skriver ut vilket program/kurs som frågan avser går det åt mycket arbete för att ta reda på var ärendet hör hemma. Det skickas runt och ibland har studenten till exempel kontaktat både studievägledningen och utbildningsadministrationen samtidigt. Skulle det vara möjligt att istället för att skriva ut e-postadresser på webben dit studenterna ska vända sig, istället ta fram ett formulär där man får välja någon av högskolans utbildningar/områden? På så sätt kan man styra det inskickade formuläret så att ärendet hamnar direkt i rätt brevlåda. Det skulle ge studenten snabbare svar på sina frågor.

– Det finns olika sätt att arbeta med att skapa tydlighet för högskolans studenter. I Verksamhetsstödets VP för 2018-2020 ligger ansvar hos avdelningen Kommunikation att tydliggöra, förenkla och minimera vägarna till service och stöd för studenterna. Att tydliggöra med e-postadresser till vissa funktioner kan vara en möjlighet. Idén med formulär är god, men vårt webbsystem möjliggör inte att man via formuläret kan styra frågor till olika e-postadresser. Vissa lärosäten arbetar med "en väg in" där studenterna kan ställa alla sorts frågor via ett formulär, som sedan antingen besvaras av en funktion, alternativt hänvisas vidare.

– Under en period i vår kommer ett verktyg som erbjuder både chatt och FAQ att användas på delar av hb.se i syfte att kartlägga vilka frågor studenterna vill ha svar på. Därefter får vi ta ställning till hur vi ska gå vidare med frågan, svarar Jennifer Tydén, biträdande kommunikationschef.

Har du en fråga till Inblick?

Är det något du gått omkring och funderat på som du vill att vi som gör Inblick ska ta reda på? Ställ din fråga till oss!


Text: Jennifer Tydén
Foto: Mostphotos